twitter



Cada dia que passa, els blocs formen més part de la nostra vida. Els usuaris prefereixen seguir les notícies i els successos a través de blocs, un nou mitjà de comunicació utilitzat pel periodisme digital i que a continuació intentarem estudiar.

El primer que destaca dels blocs és la seua facilitat per a publicar informació. Aquesta és dóna de forma directa, no existeix una mediació, la informació passa del periodista o ciutadà a la red, no hi han intermediaris ni interferències.  Les opinions dels blocs són lliures, cada persona pot expressar allò que desitja en el seu espai virtual.
Ets el director del teu propi medi, les restriccions pròpies de les empreses comunicatives desapareixen. Tu ets el teu propi amo, tu decideixes que ficar i que no, tot està baix la teua responsabilitat.


Un altre aspecte important dels blocs és la creació d’una audiència immediata. Amb l’aparició del teu bloc a la red tens una audiència potencial de milions d’usuaris,  no existeixen barreres geogràfiques ni monetàries, tot el món amb connexió a Internet pot accedir a la teua informació. No és necessari publicitar el teu espai, els usuaris arriben a ells depenent dels seues gustos. Internet ofereix l’oportunitat de fer búsquedes depenent dels teus interessos i poder arribar a aquests blocs sense ninguna dificultat.

Els blocs es constitueixen com una agenda alternativa. Els passos del periodisme tradicional (redacció, revisió per part d’un editor i publicació) són eliminats. Amb el periodisme digital una notícia sols ha de ser redactada i en 2 minuts passa a estar visible per a tota la comunitat online.

Una altra millora és la capacitat de subscripció que ofereixen els blocs. Amb un sol click l’usuari passa a ser “seguidor” del bloc i automàticament cada vegada que s’escriga una nova notícia aquest rebrà una notificació al seu correu. La informació a partir d’aquest moment és immediata per a l’usuari, ja no ha d’esperar o visitar el bloc per a saber si hi ha alguna cosa nova, quan rep el missatge ja sap que hi ha nova informació per a ser llegida i comentada.


 El ciberperiodisme té la capacitat de mesclar gèneres. L’opinió i la informació es fusionen. El bloc deixa enrere els vells gèneres periodístics i en crea de nous per a reflectir les inquietuds dels lectors i usuaris 2.0.

Els blocs incorporen una gran millora que era impensable en els mitjans de comunicació fins l’aparició d’Internet, la interacció amb els lectors. Aquestes planes de ciberperiodisme incorporen uns tablons on l’usuari pot deixar els seus comentaris amb respecte a la notícia publicada. D’aquesta manera el redactor i els usuaris es troben en contacte directe i la comunicació comença a ser dialògica i no monològica com ens tenien acostumats els mitjans de comunicació tradicionals.

Els grans mitjans de comunicació comencen a adoptar les fórmules del ciberperiodisme i ells mateixa creen blocs per als seus periodistes. En les seues planes webs és fàcil vore algun enllaç a blocs especialitzats que comenten les notícies del dia. Aparentment aquests blocs són iguals que els dels ciutadans o els dels ciberperiodistes però no es pot oblidar que darrere d’aquests es troba una gran empresa que mediatitza i controla el contingut que apareix.
També els blocs són utilitzats per les empreses com a prova de la capacitat del periodista. Actualment, és més valorat un bon bloc amb entrades diàries i contingut treballat que un gran currículum. Les empreses es modernitzen i les fórmules tradicionals d’avaluar a la gent comencen a canviar.

A continuació vos deixem un vídeo explicatiu sobre el tema que dóna les claus de la nova era del periodisme digital i els blocs.


Per Joan Andreu Quiles

0 comentarios:

Publicar un comentario