twitter


Technorati publica anualment l’informe sobre l'Estat de la Blocosfera anual (State of the Blogosphere 2010), que realitza des de 2004 i que cada any reflecteix l'evolució dels bloggers al món: qui són, sobre quin i per què escriuen i altres aspectes relacionats, com a quina classe de beneficis obtenen.

Mentre esperem la publicació de l’informe de 2011, que veurà la llum en breu, comentarem els resultats de l’edició de l’any passat.

En aquesta edició, s'incideix en aspectes com la rendibilitat i la monetització d'aquesta activitat o la presència de les marques en la blocosfera.

L'estudi, que abasta bloggers de més de 50 països, procedents principalment dels EUA (48%) i de la Unió Europea (26%), dóna una imatge general dels mateixos molt interessant.

La major part dels bloggers no són professionals
En la seva primera part de l'estudi, centrada en qui són els bloggers, l'estudi posa en relleu que la major part segueix escrivint per diversió (65%), escriure és un hobby i no reporta beneficis econòmics. Així, la principal raó per escriure d'aquest grup majoritari és la satisfacció personal amb un resultat del 76%, com podeu vore si consulteu el document principal.

Tipus de bloggers.

Els bloggers “professionals”, per tant, són una minoria (35%) i, fins i tot dins d'aquest grup, cal considerar les diferències: el 13% es dedica a escriure a temps parcial (escriure és una manera de completar els seus ingressos), el 21% són independents, escriuen per a la seva pròpia empresa o com a externs per a una altra i tan sols un 1% es dedica a temps complet a escriure en blocs per a una empresa o una organització. A la gràfica anterior podem observar com es reparteixen els bloggers per franges d'edat, sent la franja dels 25 als 44 anys la que més bloggers abasta.

Blogger tipus: home, 25-44, amb educació superior.

El blogger "model" que mostra l'estudi és un home (2/3 del total són homes), fonamentalment en dues forquetes d'edat: entre 25 i 34 anys (25%) i entre 35 i 44 (28%), amb educació superior d'algun tipus i amb ingressos superiors a la mitjana. (Reflectat a la gràfica de l'apartat anterior i a l'estudi principal).

La majoria dels bloggers en actiu no són novençans i el 33% porta ja bloquejant entre 2 i 4 anys. En una convergència interessant entre mitjans tradicionals i blocs, el 35% havia treballat o col·laborat en algun sentit amb un mitjà de comunicació i el 27% compaginava les dues activitats, encara que cal tenir en compte que la majoria dels quals havien col·laborat pertanyien al grup de bloggers “professionals”.

Bloggers vs. Periodistes

Periodistes i bloggers no són el mateix i cal diferenciar-los. De fet, és possible trobar molts posts de bloggers ofesos perquè se'ls confon i se'ls tracta “com a periodistes”. La formació, els interessos, la manera de treball, la perspectiva, les regles… no són les mateixes. Fins i tot en el cas de periodistes que tenen un bloc tenen clar com plantegen el tema per a la seva revista i en el seu bloc personal. Com hem parlat en aquest mateix bloc, els periodistes digitals adopten les formes tradicionals del periodisme però les adapten a les exigències de la xarxa per a poder traure-li el major rendiment possible.

La rellevància dels blocs com a fonts d'informació és la clau de molts canvis en la comunicació tal com l'enteníem fins ara.

Com vegeu vosaltres l’estat de la Blocosfera? Creieu que l’estudi reflexa tot allò que estem vivint a la red?
Estarem encantats de llegir la vostra opinió.

Per Joan Andreu Quiles

0 comentarios:

Publicar un comentario